De afgelopen 30 jaar heeft een explosie van digitale innovatie plaatsgevonden. Maar waar gaat het heen, vooral als het gaat om online gaming en entertainment?
De evolutie van onderdompeling
In de eerste plaats moet online gamen entertainment zijn. Een “meeslepende” ervaring is er een die ons grijpt en ons grondig betrokken houdt bij een ervaring.
Hoewel gokken zelf een vorm van entertainment is, streven ontwerpers van casinospellen er altijd naar om spellen interessanter te maken voor casino spelers. Terwijl een professionele speler zich doorgaans houdt aan de spellen die hij het beste kent, zoekt een enthousiaste gokker de spanning van het winnen van een nieuw spel. Nieuwe spellen geven spelers niet per se een betere kans om te winnen. Het gaat eerder om de amusementswaarde.
Dus onderdompeling is een niveau van interesse om spelers terug te laten keren. En het wordt niet meeslepender dan daadwerkelijk in een fysiek casino te zijn. Veel spelers vinden het bezoeken van fysieke casino’s echter niet praktisch. Vaak duurt het een uur of zo voordat je bij het casino bent. Dus “gemak” is de reden waarom veel spelers de voorkeur geven aan online casino’s.
Maar wat het spel ook is, een scherm op je pc zal ongetwijfeld saai worden. Dus ik wed dat VR (virtual reality) het volgende grote ding is in online gamen. Dit geldt niet alleen voor niet-gokspellen zoals role-playing-games. Het is van toepassing op de meeste vormen van online entertainment, inclusief gokken.
We zagen de trend al een tijdje terug. Aanvankelijk waren online gokken alleen RNG-spellen. Dit zijn “software” -spellen zoals langzame machines, maar ze kunnen elke animatie hebben. Bijvoorbeeld animaties van roulettewielen. Maar deze spellen evolueerden natuurlijk naar live casinospellen, met echte dealers en croupiers die je via de webcam ziet. Dit bracht een geheel nieuw niveau van onderdompeling voor spelers. Je kunt dergelijke casino’s hier zien live casino online canada website.
Evolutie van VR
Als VR de volgende stap is voor meeslepende gameplay, wat komt daarna? Bedenk eerst wat er mis is met de huidige VR:
- De headsets zijn vervelend en desoriënterend gedurende lange tijd.
- Headsets en benodigde hardware zijn nog steeds te duur en onbetaalbaar voor typische spelers.
- Een redelijke mate van technische expertise is vereist.
Denk aan het laatste punt. Het gebruik van VR is niet zo eenvoudig als het opzetten van een headset, en daar ga je. Playstation heeft dit niveau van eenvoud enigszins bereikt. Maar toonaangevende VR-headsets zoals Facebook’s Oculus en Microsoft’s Vive zijn niet zo eenvoudig. Omdat je eerst je pc moet opstarten, het programma moet laden dat je nodig hebt, sensoren moet aanpassen en vervolgens de verschillende bugs moet oplossen. Waarschijnlijk het meest irritante is dat de software rondom VR nog steeds behoorlijk buggy is. Het kan iets simpels zijn, zoals geluid dat niet goed werkt. Maar als je ooit persoonlijk met VR te maken hebt gehad, weet je dat je vaak moet sleutelen aan instellingen om vervelende problemen op te lossen.
Dus hoewel VR al beschikbaar is, is het nog niet klaar voor massale adoptie.
Welke VR moet massaal worden geadopteerd
Eenvoud
Tenzij het eenvoudig is, is het te veel moeite om de metaverse ‘aan te sluiten’.
Goedkoop
Het kost minimaal $ 500 om realistisch aan de slag te gaan in VR. Maar het hangt af van wat je met de headset doet. Omdat sommige apps alleen op krachtige en dure pc’s werken, terwijl andere stand-alone headsets zijn die geen pc nodig hebben.
Betrouwbaarheid
De bugs zijn nog steeds niet helemaal opgelost. Een sprong voorwaarts was dat de Oculus Quest 2 geen statische IR-sensoren nodig had om je bewegingen te volgen.
Breder gezichtsveld
Het dragen van een VR-headset voelt nog steeds alsof je door een smalle buis kijkt. Dit vermindert de immersie enorm, waardoor het niet overtuigend genoeg aanvoelt. Hoewel wanneer je voor het eerst een headset draagt, het nog steeds behoorlijk indrukwekkend is. Het probleem met een wijdere blik is dat er meer rekenkracht nodig is. Maar met de snelheid waarmee technologie verbetert, zal het niet veel langer duren voordat voldoende kleine en krachtigere technologie betaalbaar is voor consumenten.
Wat komt er na VR?
Ik verwacht dat de ultieme onderdompeling een vorm van VR zal zijn die niet van de werkelijkheid te onderscheiden is. Ik wed dat het om zoiets als een implanteerbare microchip gaat. Hoewel dat een beetje vergezocht klinkt, moet u er rekening mee houden dat het al in ontwikkeling is. Zelfs Elon Musk is een voorstander van in de hersenen implanteerbare microchips.
Gezien wie de technologie ontwikkelt en het mogelijke gebruik ervan, twijfel ik er niet aan dat het uiteindelijk werkelijkheid zal worden. Het wordt onder meer gebruikt voor meeslepend gamen, inclusief online gokken. Ik verwacht dat je op een dag zulke technologie kunt gebruiken die zo simpel is als het indrukken van een knop.
Het probleem is echter hoe de technologie tegen u kan worden gebruikt? Denk bijvoorbeeld eens aan hoe internet een revolutie teweegbracht in ons leven. Het maakte het vinden van informatie snel en gemakkelijk. Maar al snel werd het een commercieel hulpmiddel, vol met pop-upadvertenties. Ik ben helemaal niet tegen reclame. Maar er moet ethiek over zijn. Het is niet zo dat je mensen kunt dwingen om geen pop-ups op hun websites te gebruiken. Simpelweg als een website vol staat met pop-ups, wordt deze natuurlijk minder populair. In die zin is ethiek in reclame zelfregulerend.
De geschiedenis heeft ons altijd laten zien dat technologie ons leven kan verbeteren of verslechteren. En met de grote industrie die meer meeslepend entertainment pusht, wordt de technologie indringender. Uiteindelijk kan een meer meeslepende VR een fantastisch hulpmiddel zijn voor entertainment in talloze industrieën. Maar uiteindelijk zullen de limieten afhangen van de keuze van elk individu.
Ik vind VR leuk en fascinerend. Maar ik zal zeker nooit iets onder mijn huid of in mijn hersenen stoppen. Voor mij is het alsof ik een mobiele telefoon heb – die heb ik bijna altijd in huis. Maar als ik ergens buiten ben, blijft de telefoon binnen. Waarom? Omdat ik niet te veel afhankelijk wil zijn van digitale technologie. Het is geweldig voor entertainment en gemak, maar voor mij is dat alles wat het zou moeten zijn.